مدیریت آموزشی

به وب سایت شخصی دکتر علی محمودی گوغری خوش آمدید

مدیریت آموزشی

به وب سایت شخصی دکتر علی محمودی گوغری خوش آمدید

مدیریت آموزشی

این وبلگ توسط علی محمودی گوغری ، دانش آموخته ی دکتری تخصصی مدیریت آموزشی ، مدرس دانشگاه و عضو کمیته ارزیابی آموزش پزشکی وزارت بهداشت ، ایجاد گردیده . هدف از ایجاد این وبلاگ فراهم آوردن مکانی برای دانشجویان، اساتید و علاقه‌مندان به رشته مدیریت آموزشی است .
آدرس صفحه اینستاگرام
alimgoqeri
آدرس کانال تلگرام
https://t.me/amgem
اندیشه هایت را باور کن تا به حقیقت برسی (علی محمودی گوغری )

مدل تعالی EFQM 2020

جمعه, ۱۰ آبان ۱۳۹۸، ۰۱:۵۶ ب.ظ

مدل تعالی EFQM 2020

📌مدل تعالی سازمانی EFQM 2020 در تاریخ 2 آبان 1398 در مجمع سالانه EFQM منتشر شده است.

💠جهت‌گیری
🔹معیار1 : مقصود،چشم‌انداز و استراتژی
یک سازمان برجسته مقاصد الهام‌بخش ،چشم‌اندازی که آرزویش است و استراتژیک را ارائه می‌نماید.
    1-1-تعیین مقاصد و چشم‌انداز
    2-1- شناسایی و درک نیازهای ذی‌نفعان
    3-1-درک اکوسیستم،قابلیت‌ها و چالش‌های اساسی
    4-1-توسعه استراتژی
    5-1-طراحی و استقرار چارچوب حاکمیتی و عملکرد سیستم مدیریت

🔹معیار2:فرهنگ‌سازمانی و رهبری
فرهنگ‌سازمانی مجموعه‌ای خاص از ارزش‌ها و قاعده‌هایی است که توسط کارکنان سازمان به اشتراک گذاشته می‌شود که به ‌مرور زمان، بر نحوه رفتار آن‌ها با یکدیگر و با سهامداران کلیدی خارج از سازمان تأثیر می‌گذارد.
رهبری سازمان جهت‌گیری‌هایی از بالا به‌ فرد یا تیم ارائه می‌نماید
    1-2- هدایت فرهنگ و ارزش‌ها در سازمان
    2-2-ایجاد شرایط برای تحقق نمودن تغییر
    3-2-توانمند سازی خلاقیت و نوآوری
    4-2-متحد شدن و مشارکت در مقاصد ، چشم‌انداز و استراتژی‌ها

💠اجرا
🔹معیار 3: مشارکت ذی‌نفعان
برای یک سازمان ،دستیابی به نتایج برجسته‌ای که انتظارات ذی‌نفعان را برآورده نماید ضروری است اما کافی نیست
    تعیین مقاصد الهام‌بخش
    ایجاد چشم‌انداز آروز بخش
    توسعه استراتژی‌های متمرکز بر خلق ارزش پایدار
    ساخت فرهنگ برنده
تنظیم جهت‌گیری‌های اشاره‌شده بالا ، سازمان را برای طی نمودن مسیر سرآمدی آماده می‌نماید اما پس از آن نیاز است استراتژی‌های به‌طور مؤثر و کارا اجرا شود و اطمینان حاصل شود که :
    اطلاع از اینکه ذی‌نفعان در کجای اکوسیستم هستند و مشارکت آن‌ها برای موفقیت‌ها ، کلیدی است.

   💠 ایجاد ارزش پایدار
🔹زیر معیار 3 : مشارکت ذی‌نفعان
    1-3- مشتری : ایجاد روابط پایدار
    2-3- کارکنان:جذب،مشارکت،توسعه و حفظ
    3-3-کسب‌وکار و حکمرانی ذی‌نفعان -امن و حمایت از پشتیبانی مداوم
    4-3-جامعه : توسعه همکاری‌ها ،تندرستی و موفقیت
    5-4- شرکا و تأمین‌کنندگان: ایجاد ارتباطات و اطمینان از پشتیبانی برای ایجاد ارزش پایدار

🔹معیار4:خلق ارزش پایدار
سازمان برجسته می‌داند که ایجاد ارزش پایدار برای موفقیت پایدار و توانایی مالی بسیار مهم است.
سطوح عملکرد موردنیاز را برای موفقیت امروز هدایت می‌کند و در زمان یکسان پیشرفت و تحول را برای موفقیت در آینده به همراه دارد.
    1-4- طراحی ارزش و چگونگی ایجاد آن
    2-4-ارتباط و پیشنهاد فروش ارزش
    3-4- تحویل ارزش
    4-4- تعریف و استقرار تجارب کلی

🔹معیار5: محرک عملکرد و تحول
حال و آینده یک سازمان باید بتواند دو نیاز مهم محرک عملکرد و تحول را هم‌زمان برآورده نماید تا موفق بماند.
    1-5-هدایت عملکرد و اداره نمودن ریسک
    2-5-تغییر برای آینده سازمان
    3-5-هدایت نوآوری و به‌کارگیری فناوری
    4-5-قدرت نفوذ داده ،اطلاعات و دانش
    5-5-اداره نمودن سرمایه و منابع

💠نتایج
معیار 6:برداشت‌های ذی‌نفعان
این معیار ، برداشت‌هایی از نتایج مبتنی بر بازخورد از ذی‌نفعان کلیدی درباره تجارب شخصی در برخورد با سازمان است.
مثال‌هایی از نتایج برداشت‌های ذی‌نفعان البته به این موضوعات محدود نیست .
    نتایج برداشت‌های مشتریان
    نتایج برداشت‌های کارکنان
    نتایج برداشت‌های کسب‌وکار و حاکمیت سازمانی
    نتایج برداشت‌های ذی‌نفعان
    نتایج برداشت‌های جامعه
    نتایج برداشت‌های شرکا و تأمین‌کنندگان

🔹معیار7:نتایج استراتژیک و عملکرد عملیاتی
این معیار ،نتایج مرتبط با عملکرد سازمان از نظر توانایی تحقق مقاصد،ارائه استراتژی و ایجاد ارزش پایدار و تناسب آن با آینده است.
مثال‌هایی از شاخص‌های استراتژیک و بهبود عملکرد البته محدود به این‌ها نیست :
    دستیابی به تحقق مقاصد و ایجاد ارزش پایدار
    عملکرد مالی
    تحقق انتظارات ذی‌نفعان
    دستیابی به اهداف استراتژیک
    دستیابی به عملکرد
    دستیابی به تحول
    اقدام پیش‌گویانه برای آینده

💠امتیازات در معیارهای مدل تعالی سازمانی EFQM 2020
معیار1 : مقصود،چشم‌انداز و استراتژی – 100 امتیاز
معیار2:فرهنگ‌سازمانی و رهبری – 100 امتیاز
معیار 3: مشارکت ذی‌نفعان – 100 امتیاز
معیار4:خلق ارزش پایدار -200 امتیاز
معیار5: محرک عملکرد و تحول – 100 امتیاز
معیار 6:برداشت‌های ذی‌نفعان -200 امتیاز
معیار7:نتایج استراتژیک و عملکرد عملیاتی – 200 امتیاز

📍منطق رادار برای حوزه‌های جهت‌گیری ، اجرا معیار 1 تا 5 بر اساس منطق رادار و حوزه نتایج در معیار 6 و 7 بر اساس منطق رادار مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۸/۱۰
علی محمودی گوغری